Hvem er vi?

Klokkerholm Børnehave, er en børnehave, der har stort fokus på fællesskaber i og udenfor børnehaven.

Børn er i børnehaven, en del af et mindre fællesskab, men personalet i børnehaven arbejder også med forpligtende fællesskaber.

Klokkerholm børnehave arbejder sammen med Klokkerholm SFO, skole, hallen samt frivillige og andre foreninger.

Derudover arbejdes der med projektet Bevæg dig for livet, hvor målet er, at skabe fokus på bevægelse. Derfor er der fokus på at motivere til fællesskab og skabe nye ideer til at dyrke idræt og motion i børnehaven.

I hverdagen arbejdes der med relations pædagogik, da alt pædagogisk arbejde hviler på relationen til børn.

Samtidig ved vi, at alle børn har behov for en sikker tilknytning for at trives og være i udvikling.
Ansvaret for en sikker tilknytning og gode relationer ligger hos det pædagogiske personale.
Derfor er kvaliteten af relationen mellem barn og voksen særdeles vigtig for et godt læringsmiljø.
Derfor er det højt prioriteret at alle børn får mulighed for at knytte sig til de voksne.

Inklusion er også et centralt fokus for den daglige pædagogik. Målet er, at det enkelte barn har en oplevelse af, at være inkluderet i børnehavens fællesskab.

Derudover arbejder personalet på, at vige børnene passende udfordringer i den pædagogik der udøves.

Demokrati og medbestemmelse er også centralt for dagligdagen. Da vi gerne vil give børnene erfaringer med, at deltage i demokratiske fællesskaber.
Hvilket på længere sigt, vil understøtte børnenes lyst til at deltage i samfundet.

I den pædagogiske praksis arbejdes der med børnenes syv kompetencer, som gør børn klar til læring. De er:

1. Robusthed

2. Behovsudsættelse

3. Nysgerrighed

4. Velholdenhed

5. Automatisering

6. Selvdisciplin/selvregulering

7. Den gode omgangstone

Hverdagsrutiner

Børns læring er i fokus hele dagen og samtidig er læring en vigtig del af hverdagsrutinerne og hverdagspædagogik.

Vi forstår rutiner som måltider, påklædning, overgang mellem aktiviteter og puslesituationer.

Samtidig ved vi, at forudsigelige rytmer og rutiner giver børnene mulighed for at navigere og agere selvstændigt i sit eget liv.
Derfor arbejder det pædagogiske personale bevidst med rutinerne, så børnene ikke havner i lange ventepositioner, der skaber uoverskuelighed.

Gode rytmer og rutiner giver derimod børnene forudsigelighed og tryghed, hvilket er en god forudsætning for, at børnene kan fordybe sig i leg og socialt samspil med andre børn.

I de daglige, praktiske gøremål får børnene mulighed for at tilegne sig kompetencer og færdigheder for at kunne være selvstændige og derigennem ligeværdige deltagere i fællesskabet.
At være selvbestemmende øger børns oplevelse af, at kunne mestre sig eget liv, og øger samtidig børns selvværd.

Den nærmeste udviklingszone

Vi arbejder med den nærmeste udviklingszone.
Dette vil sige, at det pædagogiske personale løbende reflekterer over, i hvilken grad børnene får passende udfordringer og muligheder for at udfolde sig praktisk.

Derfor er der kontinuerligt fokus på børns udviklingszone i de daglige rutiner.

Vi tager højde for børnenes udviklingszoner i tilrettelæggelsen af de daglige gøremål, så alle børnene får mulighed for at deltage på de niveau, der passer til dem.

Dagligdagens praktiske gøremål giver personalet mulighed for at arbejde med forpligtende fællesskaber, aktiv deltagelse og demokratisk medborgerskab.