Samtaleforløb

Opstartssamtale/overleveringssamtale

Mødet afholdes inden barnet starter i Himmelblå.
Formål: at få en beskrivelse af barnet og dets udfordringer og behov samt indgå dialog om, hvilke foranstaltninger, der har været iværksat ind til nu.
Derudover er formålet at få afklaret barnets behov for hjælpemidler og andre særlige hensyn.
Personalet introducerer forældre til, hvordan barnets dag vil blive tilrettelagt i Himmelblå.

Opfølgning på opstart

Mødet afholdes når barnet har været i Himmelblå i 6-8 uger.
Deltagere: Forældre, personale (primærpædagog og dagtilbudsleder), evt. myndighedsrådgiver, børneterapeut samt repræsentant fra PPR.
Formål: At indgå dialog om barnets start i Himmelblå.
Personalet giver en førstehåndsbeskrivelse af barnet fra de involverede faggrupper.
Derudover er formålet at drøfte hvilke mål, der skal være for barnet samt hvordan forældre og personale kan bidrage til, at barnet opnår målet.
Samtidig skal der på mødet ske en justering af barnets behandlingsplan
Efter mødet: Himmelblå udarbejder et mødereferat, der sendes til alle mødedeltagere

Status/revisionsmøde

Mødet afholdes når barnet har opholdt sig i Himmelblå i 1 år – og efterfølgende 1. gang årligt.
Inden mødet: Forældre modtager statusbeskrivelse af barnet – DPU (dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse).
Denne er udarbejdet på baggrund af observationer, den pædagogiske indsats, eventuelle tests og den behandling, som har været givet hidtil.
Formål: Med udgangspunkt i den fremsendte udviklingsbeskrivelse drøftes barnets udvikling siden opstarten, og der gives en status på barnets nuværende udviklingsniveau. Ligesom barnets udfordringer, særlige behov og potentialer drøftes.
Efterfølgende træffes beslutning om, hvorvidt barnets ophold i Himmelblå forlænges, eller om barnet skal have et tilbud om andet dagtilbud.
Efter mødet: Himmelblå udarbejder efterfølgende et mødereferat.

Statusmøde

Såfremt barnets ophold er blevet forlænget på det tidligere status/revisitationsmøde afholdes der ca. ½ år efter statusmøde.
Inden mødet: Forældre modtager en opdateret udviklingsbeskrivelse eller et supplement til tidligere udsendte udviklingsbeskrivelse af barnet.
Denne er udarbejdet på baggrund af observationer, den pædagogiske indsats, eventuelle tests og den behandling, der er lavet siden sidst.
Når der er 1 år til forventet skolestart, deltager psykolog fra PPR altid med henblik på at få lagt en ”køreplan” for, hvordan processen hen imod en kommende skoleplacering skal forløbe med henblik på at kunne udarbejde visitationsvurdering.