Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fysiske rammer

Bevægelse i børnehaven

I børnehaven har vi indtænkt anderledes bevægelsesmuligheder i den fysiske indretning.
Dette betyder, at der er rum, hvor børn kan krybe og kravle, men samtidig er der også rum hvor leg og aktivitet er indtænkt.

Derudover er der i de udendørsarealer taget højde for motorik, sanseoplevelser og bevægelse.
Ved at tage højde for den fysiske indretning i ude- og indendørsarealer skaber vi de bedste forudsætninger for, at bevægelse bliver en naturlig del af børnenes hverdag.

Vi tilbyder fysiske rammer, der både tilgodeser behovet for vilde, samt stille aktiviteter i både små og store grupper.
Vi ønsker at skabe rammer, der er med til at stimulere børns bevægelsesglæde, give børn motoriske udfordringer og udvikle "Kroppens ABC", så børnene i børnehaven kommer til at mestre deres egen motorik.
Derved ønsker vi at give børnene de bedste vilkår for at være i bevægelse hele dagen. 

Børnehavens indretning

Derudover er børnehaven indrettet således børnene kan deltage i "det almindelige liv".
Dette betyder, at børnene kan være med til at dække bord, vaske op, bage boller samt snitte agurker.
Børnehavens køkken består af udadvendte funktioner hvor børnene kan deltage. 
Køkkenet er indrettet så børn kan deltage, samtidig med at der er er taget højde for sikkerhed og arbejdsmiljø. 

Grupperummene udgør omdrejningspunktet for børnenes liv i institutionen.
Derfor er rummene indrettet, så der er plads til flere former for leg og udfoldelse.
Dette formås ved at gøre rummene fleksible, så de kan indrettes til at have flere funktioner i løbet af dagen. 
Grupperummene skal fungere som en base for børnene, hvor børnene kan genkende dem selv i indretningen og derigennem indgyde til tryghed. 

Det enkelte grupperum har adgang til nære fællesarealer og udearealer. 
Derved er børnehavens motorikrum tiltænkt med en forlængelse ud på legepladsen og grupperummene har mulighed for at åbne op til gang- og fællesarealer.