Overgange og skolesamarbejde

Vi har fokus på at skabe trygge rammer i forbindelse med overgange i børnehaven.
Derfor har vi både fokus fra barnets overgang fra dagpleje eller vuggestue til børnehaven og når barnet skal fra børnehave til SFO og skole.

Fra dagpleje eller vuggestue til børnehave
Vi har et tæt samarbejde med dagpleje. Inden opstart har vi besøg af dagplejen hvor den pædagog, som er tilknyttet stuen barnet skal gå på tager imod dagplejen. Derigennem er der mulighed for at etablere en god relation allerede inden opstart.

Vi holder overleveringsmøder hvor dagplejen fortæller om barnet, således personalet i børnehaven opnår det bedst mulige kendskab til barnet og på baggrund af dette kan tilpasse den pædagogiske indsats.

Overgang fra børnehave til SFO og skole
I løbet af foråret opretter vi en gruppe for de ældste børn, der skal til at starte i skole. I gruppen tilpasser vi pædagogiske aktiviteter, så børnene bliver trygge ved de børn, de skal gå i skole med.

Derudover arbejder vi med:

• At børnene kan holde styr på sine ting

• At børnene kan skrive sit navn

• At børnene har gode forudsætninger for selvhjulpenhed

Således børnene har de bedste forudsætninger for at starte i skole.

I maj bliver de ældste børn introduceret til SFO'en, der ligger i samme bygning som børnehaven. Børnene møder i børnehaven om morgenen, men efter frokost skal de ind og lege i SFO'en sammen med de andre skolebørn.

I løbet af foråret afholder vi tre dage, hvor børnehaveklasselæreren besøger de kommende skolebørn i børnehaven. Sammen med læreren laver børnene aktiviteter. Ligeledes får de kommende skolebørn lov til at besøge skolen, så de kan lære skolens lokaler at kende allerede inden de begynder i skole.