Måltider

Flauenskjold Børnehave har frugtordning med en egenbetaling på 50 kr. måneden pr. barn.

Morgenmad kl. 6-7.30: Børnehaven tilbyder morgenmad som består af havregryn/grød eller rugbrød. Det er muligt, at barnet medbringer egen morgenmad.

Formiddagsmad kl. 9: Børnehaven sørger for, at børnene får rugbrød/knækbrød m. pålæg samt vand.

Madpakken kl. 11: Madpakken medbringes hjemmefra. Vi har tillid til, at I som forældre laver en sund og nærende madpakke, der giver barnet energi til hele dagen. Madpakken kan fx indeholde rugbrød, frugt, grønt og evt. en bolle/franskbrød. Børnehaven serverer mælk og vand til.

Eftermiddagsmad kl. 14: Børnene spiser rester fra deres madpakke, og tilbydes derudover frugt/grønt af børnehaven. Der serveres vand til.

Måltidet som pædagogisk læringsmiljø
I Flauenskjold Børnehave har vi stort fokus på måltidet som pædagogisk læringsmiljø. Til dette tager vi udgangspunkt i de seks læreplanstemaer fra Den styrkede pædagogiske læreplan, og arbejder ud fra vores relations- og ressourceorienterede tilgang, der udspringer af ICDP.

Vi benytter dialog- og evalueringsredskabet KVALid i vores pædagogiske arbejde med måltidet til at understøtte børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. KVALid benyttes her som en rettesnor for, hvordan vi sikrer høj kvalitet under måltidet.
Den høje kvalitet sikrer vi blandt andet ved, at børnene har medindflydelse i, hvilken rækkefølge, de spiser deres mad. Vi arbejder derfor ud fra et princip, hvor vi har tillid til, at I som forældre laver en sund og nærende madpakke til jeres børn, og at de må spise lige nøjagtig dét, I har bestemt madpakken indeholder.

Det betyder altså, at vi som personale IKKE blander os i børnenes madpakker – og hvad de spiser/ikke spiser.

Samarbejdsaftale om måltidet
I Flauenskjold Børnehave har vi samarbejdsaftaler børn, personaler og forældre i mellem. Disse udarbejdes til forældremøder eller i vores dagtilbudsbestyrelse, og har til hensigt at belyse barnets lærings, personalets rolle samt forældrenes medansvar for den pædagogiske praksis i hverdagen.

Beskrivelse af måltidet

Shape Created with Sketch.