Overgange og skolesamarbejde

I Asaa by arbejdes der kontinuerligt med at gøre byen attraktiv for børnefamilier. Det betyder, vi i dagpleje, børnehave, SFO, skole og ungdomsskole vægter et tæt samarbejde, således man som barn/familie oplever sammenhæng og en rød tråd gennem hele barnets opvækst.

Overgang fra dagpleje til Asaa Børnehave:
I Asaa Børnehave kommer byens dagplejere på besøg ca. en gang om måneden og leger på legepladsen eller inde i huset, således børnene ser, hvad en børnehave er og begynder at opbygge en tryghed til omgivelserne.
Når et barn nærmer sig børnehavestart, intensiverer dagplejen sit besøg i børnehaven. Her sørger en medarbejder fra barnets kommende stue for at søge kontakt og påbegynde relationsdannelsen til barnet, så voksen og barn ikke er helt fremmede for hinanden, den dag barnet starter i Asaa Børnehave.

Asaa Børnehave modtager tillige en skriftlig overlevering fra afgivende dagplejer, som sammen med en opstartssamtale med forældrene udgør vores første kendskab til barnet.  Dog er vi opmærksomme på, at barnet med børnehavestart bevæger sig over i en helt ny kontekst, hvilket gør, barnet meget vel kan vise nye sider af sig selv.

Overgang fra Asaa Børnehave til skole:
I Dronninglund Skoledistrikt, som Asaa hører til, har skoler, SFO’er og dagtilbud i samarbejde udarbejdet en kanon samt et årshjul for den gode overgang fra børnehave til skole.
Kanonen indeholder bl.a. aktiviteter, spil, lege, sange og bøger, som alle børnehaver har forpligtet sig til at introducere og arbejde med i gruppen af kommende skolebørn, således der ved skolestart er fælles genkendelige elementer for alle børn, der kan medvirke til at give børnene et fællesskab.
Årshjulet er en timeline over, hvornår der sker hvad, -hvornår er der fællesaktiviteter på tværs af børnehaverne, hvornår er der besøg i SFO og skole mv.

Særligt for Asaa Børnehave er, at vi deler hus med SFO Rusen. Vi har nogle lokaler, aktiviteter og arrangementer, der er fælles for børnehave og SFO, hvilket betyder, at børnene allerede i en tidlig alder kender de voksne, og måske også nogle af børnene fra SFO’en. Overgangen fra børnehave til SFO/skole bliver dermed mere flydende, -med mulighed for lige at kigge ind til det gamle og velkendte, når behovet melder sig.